tirsdag den 30. september 2008

Wiki - You can put lipsick on a pig...


... But it is still a pig

Jeg tror de fleste bibliotekarer har et had / kærlighedsforhold til Wikipedia. Ofte finder man gode oplysninger her som er svære at finde lige så overskuelige og præcise andre steder. Kildekritik er altid vigtigt, men ikke mindst her. Undersøgelsen med antal fejl der står om på 23 ting bloggen viser jo at et vurderet leksikon skrevet af eksperter langt fra er ufejlbarligt, men dog væsentligt bedre end verdens største wiki. Jeg mener at wiki i den bedste af alle verdener vil være det bedste - men jeg er sortsynet nok til at mene at så god er verden ikke. Jeg er forresten heller ikke smagsdommer forskrækket. Jeg synes faktisk det er en god ide at folk der ved noget om et område udtaler sig om det område de ved noget om... Det er jo sådanset også grundtanken i Wiki... (men er grundtanken også at dem der ved mindre skal være stille????)

3 eksempler på hvorfor Wiki ikke er fantastisk

Artiklen om Sarah Palin blev rettet i glorificerende retning kort tid før hun officilet blev valgt som vicepræsidentkanditat for republikanerne. Læs mere her

Det har været nødvendigt at låse artiklerne om Israel og Palæstina af åbenlyse grunde. (Find selv på flere...)

Artiklen om Nykøbing F indeholder forkerte oplysninger om hvor fx Tingsted ligger (hvis det ikke er blevet rettet).

Wikipedia er dog vigtig i folks bevidsthed. Bibliotekerne bør spille med og i stedet for at finde og påpege fejl, så rette dem når de findes. Det jeg bryder mig mindst om ved wiki-tanken er at de jo så kan rettes forkert igen få minutter efter.

Søgefunktion kontra opslag virker fint. Jeg kan ikke vurdere om Vild med dans opslag er opdateret korrekt da jeg ikke følger med. Opslaget om Bob Dylan indeholder endnu ikke noget om den kommende Tell Tale Signs (hvilket egentlig ikke er så slemt - den er jo ikke udkommet endnu). Det gør opslaget i den engelske udgave dog. Generelt må man sige at man, naturligt nok, når noget længere i den engelske end den danske på internationale forhold.

Jeg vil blive ved med at elske og hade Wikipedia... men elsker den pt lidt mere end jeg hader den.

Ingen kommentarer: